Smått o gott inför Yddingeloppet

Då är det snart dags för årets sista tävling Yddingeloppet. Har haft en spännande resa hit med förkylningar, vila och en omläggning av löpsteget. 

Därigenom har det inte blivit så många kilometer och så snabba kilometer som jag hade kunnat hoppas på, men vi får ta det för vad det är.

Löpsteget känns i vilket fall bättre och bättre för varje gång jag löper. Tycker mig ha fått fram höften mer och därigenom en bättre landning på framfoten under kroppen. Den inledande stumheten som uppstod i vaderna har nu släppt, antagligen ovana vid att landa mer på framfot än tidigare. Och höftböjarna bärjar faktiskt att både bli aktiva och starka.

Jag hoppas att kunna avverka de 12 km under 50 min vilket inte borde vara omöjigt trots halvtaskig uppladdning. Hade jag vetat att jag kunde hålla farten bättre än vad jag tror mig kunna nu så hade målet varit sub 48 dvs 4,00 min/km. Men jag tror inte jag orkar hålla det tempot i terräng under 12 km med nuvarande träningsmängd i kroppen.

Efter Yddinge blir det fortsatt fokus på uppbyggnad inför kommande säsong. Antagligen kommer jag börja köra lite längre och lugnare löp-pass i kombination med teknik och styrka. Simningen skall prioriteras för där har jag mycket att hämta så 2-3 pass per vecka bör ligga i bassängen. Cyklingen blir svår att upprätthålla nu när det börjar svalna och bli blött ute. Ska prova något pass på trainer men är osäker hur jag känner inför det.

Vi ses i Torup på söndag!

//Kebabmannen

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.