MarathonMia | Plantar Fasciit – Hälsporre
MarathonMia

Plantar Fasciit – Hälsporre

Jag har Plantar Fasciit och ont i hälen. För 4 veckor sedan gick jag till en Naprapat som inriktat sig på fötter och hälsporrar. Jag har fått totalt löpförbud i 1-2 månader och jag gör följande behandling och rehab för att bli bättre.

Vad är Plantar Fasciit?

“Plantar Fasciit — Plantar Fasciit är en mycket vanlig orsak till hälsmärta. Detta tillstånd inträffar när länge fibrösa Plantar Fasciit ligament längst ned i foten utvecklar sprickor i vävnaden som leder till smärta och inflammation. Smärtan hos Plantar Fasciit ligger vanligtvis nära där fascia fäster vid calcaneous, även känd som hälben.

Plantar Fasciit orsakar inflammation i Plantar Fasciit ligament som går längs med den nedre delen av foten. Plantar Fasciit ligament är gjord av fibrösa band av vävnad och går mellan hälben och dina tår och sträcker sig med varje steg. Inflammation utvecklas när sprickor inträffar i vävnaden.

Det vanligaste klagomålet från Plantar Fasciit är en brinnande, huggande eller värkande smärta i hälen. De flesta sjuka kommer att känna extra smärta på morgonen eftersom ligament som vilar under natten medan vi sover, orsakar smärta att minska. Men när vi klättrar upp ur sängen och placerar tryck på ligament blir de spända och smärtan är särskilt akut. Smärtan minskar vanligtvis efter ett tag, men kan enkelt återvända igen efter långa perioder av stående eller fysisk aktivitet eller efter långa perioder av att sitta ned.” Text kopierad från Hälsporrespecialisten

Vad gör naprapaten?

Jag får behandling med ström (värme) i hålfoten för att öka blodcirkulationen. Därefter kör naprapaten vit laser mot punkten som gör ont. Detta ska påskynda läkningsprocessen genom att aktivera cellernas mitokondrier. Därefter får jag massage i hålfoten och på vaden. Till sist tejpas foten så att jag dels får stöd och dels att hälkudden sätts på plats under foten. Jag går på behandling hos naprapaten 1 gång i veckan.

Hur tejpar man foten?

Jag låter min sambo, sjukgymnasten, tejpa min fot rätt hårt. Jag har tejpen på dygnet runt och duschar med den. Eftersom tejpen ger efter lite och den bli smutsig så tejpar jag om en gång mellan behandlingarna. Vi följer denna instruktion och den ger grymt stöd så att jag inte känner någon smärta alls i hälen.

 

Vad gör jag själv?

fotat från mitt träningsprogram

Varje morgon stretchar jag ut undersidan av foten genom att “dra i stortån” med rakt hållet ben. Detta gör jag 5-10 gånger. Under dagen rullar jag en taggig boll (fungerar med golfboll/tennisboll också) under hålfoten för att öka blodcirkulaitonen (funkar sittandes vid skrivbordet/matbordet/tv’n och ståendes). Kör totalt ca 20 minuter. Dessutom gör jag de tre övningarna ovan samt “plockar hushållspapper med tårna” – du lägger ett hushållspapper på golvet som du kniper tårna om och flyttar fram och tillbaka – släpp och ta tag 3×20 repetitioner. Jag stretchar även vaden så ofta jag kan och smörar till mig en och anna massage av Min Stora Kärlek. Jag går med mjuka gymnastikskor både inomhus och utomhus – aldrig barfota. Har jag andra skor har jag lagt i mjuka hälkuddar.

Hur går det?

Att inte få springa är egentligen inte hela världen. Men jag får ju inte ens promenera. Detta gör att jag inte känner mig så glad och friluftsig. Jag saknar verkligen att vara utomhus och träna. Jag har dessutom lite problem att känna mig tillfreds i gymnastikskor… Att gå i högklackat känns jättebra eftersom det avlastar hälen, men är påfrestande för hälsena och vader – när jag inte står ut med gympaskor och vill vara kvinnlig trotsar jag på mig stövletter och stretchar extra mycket under dagen och på kvällen. Jag har inte ont hela tiden längre och nu inne på den fjärde behandlingsveckan kan jag säga att jag kanske har ont 1 timme om dagen sedan en vecka tillbaka.

Löpningen…

Jag hade influensan i februari och sprang inte då. Jag har gått från att träna 7-10 timmar i veckan med övervägande utomhusträning till att röra på mig/träna 3-5 timmar per vecka. Och då räknas rulla-boll till förelse. Så här ser statitiken ut för min träning de snaste 2,5 månaderna…

Januari. Löpning 310 km och militärträning. Foto: privat
Februari: 54 km löpning och lite militärträning innan domen. Foto: privat
Mars. Ingen löpning. Mer blandning. Några tårar. Foto: privat

2 kommentarer till inlägget

1972 • Sävedalen
#1
7 augusti 2016 - 14:49
Hej. Hur har det gått med din plantar fascit?

Nyfiken, då jag dragits med detsamma i +10år men nu är smärtfri, utan stötvågsbehandling, ultraljud eller ilägg i skorna.

Allt jag gjorde var att ändra min gång och löpstil från långa hårda steg till korta mjuka isättningar. Vips försvann hälsporren som ingen lyckats råda bot på under mer än tio år. Magiskt kan jag säga att vara smärtfri.

//Petter
1970 • Stockholm
#2
8 augusti 2016 - 11:28
Hej,
Risken att få tillbaka hälsporre är ju 50% men jag har lyckats hålla min stången! Jag har också små, korta löpsteg nu (men allt hänger inte bara på det). När jag springer riktigt långt har jag fortfarande mina ilägg i skorna. Jag är mån om att ta hand om vader och fötter, med tåhävningar och massage.

Skönt att du är av med problemet! Så trist att bli stoppad i sin träning.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.