MarathonMia | You’re complaining! Moahahaha eller hur du botar en hälsporre
MarathonMia

You’re complaining! Moahahaha eller hur du botar en hälsporre

“MyGod – you are complaining over a P-Fascia!? Lord, you’ve been running like 48 hours and now you have a little injury? I cut my “sporre” out myself when I was in the army in the US! Hahahahaha!”

Jaha. Där fick jag så jag teg medan jag beklagade min lilla fotåkomma och strama sena under foten som orsakar smärtan i min häl. Tim på jobbet är från USA och hade Hälsporre som 19-åring när han låg inne i den amerikanska armén. Han fick gå 25 km om dagen med tung radioutrustning på ryggen och skar till slut bort sin onda utväxt och de förhårdnader han hade under fötterna. Urrk tänkte jag och har ju en snällare metod.

Första veckans behandling av min Plantar Fasciit  / Hälsporre

1. Stretch på morgonen innan jag kliver ur sängen. Instruktion: ta tag i stortån, ha rakt knä och drag foten och tån mot dig. Upprepa 10-12 gånger. Jag vaknade, satte mig upp i sängen och… nådde nästan till knät. Hur fan skulle jag få tag i tån??? Morgon- och åldersstelheten sade bestämt nej. Jag hakade istället fast stortån i andra fotens häl och drog det friska benet mot mig riktigt hårt. Såhär:

Vig som ett kassaskåp. Foto: privat

2. Gå i mjuka gymnastiksor. Valde mina älskade Adidas Marathon 10 och försökte känna mig fin på jobbet. #fail. Jag kände mig knasig i gympadojjor, men tänkte positivt att jag i alla fall fick chansen att använda mina marinblå chinos som inte passar till några av mina 12 par stövletter. Mjukt och fint.

Inga coola klackar här inte. Foto: privat

3. Massera fotvalvet med en tennisboll. Så ofta som möjligt ska jag trycka och cirkulera foten mot en tennisboll. Ju hårdare desto bättre. Satt på jobbet och tryckte totalt ur luften ur tennisbollen…

stark som en oxe och luftlös boll efter en stund. Foto: privat

…men en räddande ängel kom springande med en hård taggboll som utgör den nya massagen.

ger grym massage under foten. Foto: privat

4. Stretcha och massera vaden ordentligt. Done. Stretchar så fort jag passerar ett trappsteg eller bara står still. Min Sjukgymnastsambo har fått ge en ordentlig massage. Jag hittade dessutom min Vodoodocka som hade gamla hamstringsnålar – flyttade dem såklart för att hjälpa till lite på traven.

Nålarna på rätt plats på vad och häl. Foto: privat

6. Stretcha sedan foten ofta lika som morgonkvisten. Det är mycket lättare när kroppen vaknat och mjukats upp lite. Såhär ser stretchen ut. Fokuserar på 3×10 stycken åt gången.

Något vigare på kvällskvisten. Foto: privat

…och slutligen TOTALT löpförbud. Check på den.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.