Överdragsjackan värmde, men nu ska den av. Nedkyld är samtidigt inget recept på framgång. Skorna i pedalerna eller på fötterna? Foto: Jonas Örarbäck

Hur lång är en minut? Om T1 & T2 - Del 1

TräningAtt bli bättre på att växla kräver lite träning. Snabba växlingar är en kombination av rutin och strategi. Denna första artikel är övergripande för att rama in ämnet. I kommande artiklar kommer vi att nörda ner oss rejält i olika delmoment, exempelvis "ha skorna kvar i pedalerna" eller "hur du knäpper hjälmen med stela fingrar".


Varför i vinter?
Vintern är helt rätt tid för att prova nya saker. Dessutom är vi oftare förkylda, vilket gör att vi ibland måste avstå ansträngande träning. På sommaren har vi dessutom mycket annat att fokusera på. Nu är det alltså läge för att träna växlingar.

Rutiner
Med rutiner ökar chanserna för att du lyckas under press. En rutin kan vara att du tar på dig skorna i en viss ordning - höger först och sen vänster. Det kan exempelvis också vara att du tar på dig cykelskorna före hjälmen. Rutiner ökar chanserna för att allt ska flyta.

Öva hemma
Att i fem minuter testa att ta på skorna snabbt gör mer nytta än du tror. Du lär dig hur "halvhårt" snöret ska vara draget och upptäcker kanske att du ska sparka ner foten i backen lite framåt. Om foten åker fram i skon minskar nämligen risken för att trampa ner hälkappan.

Öva mentalt
Tänk på en tävling från i somras och gå igenom växlingarna i huvudet. Fundera på vad som gick bra och vad som gick dåligt. Gör sedan om växlingarna på ett bättre sätt. Hjärnan har svårt att skilja på riktiga erfarenheter och sådana du skapar genom att tänka. Utnyttja det och träna mentalt. Inte testat triathlon än? Visualisera hur växlingarna skulle se ut under tävling.

Stragegi
Varje växlingsområde är unikt och du får anpassa dig efter växlingsområdets upplägg. Det är olika långt att springa, olika svårt att hitta sina prylar samt olika trångt. Fundera över dina erfarenheter så kompletterar vi dem med tips i kommande artiklar.

Säsongen kommer snabbare än du tror. Skaffa lite sommarkänsla genom att redan nu träna på dina växlingar!

1 kommentarer till artikeln

1983 • Alingsås
#1
28 januari 2013 - 22:50
1 Minut snabbare växling i utbyte mot 1 minuts "försprång" på löpet.. ja tack.. =)
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.