Det kom en låda med en cykel Foto: LÅ

Rose Carbon med Ultegra Di2

PrylarI väntans tider. Det ringer på dörren. Utanför står en kille från DHL med en stor låda från Rose i Tyskland. Härligt! Nya carbonhojen med elektroniska Ultegra Di2-gruppen. Typiskt att vintern har kommit samtidigt till Lund med minus på termometern och lite men ändå snö och is på vägarna.

Det känns lite pirrigt. Att köpa cykel på postorder är en helt ny upplevelse. Men det börjar i alla fall bra kartongen med cykeln i är hel och fin och känns väldigt lätt att bära ner i källaren väger ju knappt nåt!

Packa upp:

I lådan ligger framhjulet i ett separat fodral av papp men snabbkopplingen saknas och dyker upp i botten på ytterligare en pappförpackning som annars rymmer sadeln monterad på sadelstolpen och en liten tygväska modell necesär fylld med olika papper inklusive en omfångsrik allmänt hållen manual som gäller alla typer av cyklar och sist men inte minst laddaren till Ultegra Di2.

Montera:

1. Framhjul. Småknepigt - stöter på ett litet problem direkt med snabbkopplingen för här kör Rose inte med gamla hederliga modellen som Trullio Campagnolo patenterade 1930 utan i stället en variant från DT med en knapp att trycka in och arm att vrida som käver ett par extra övningar - montera - plocka av - montera innan framhjulet sitter säkert på plats i framgaffeln.

2. Sadel och sadelstolpe. Lätt - lossa lite i fästet på sadelröret med insexnyckel - stoppa i sadelstolpen som redan har sadeln monterad mitt på och vågrätt - justera till rätt sitthöjd - dra fast.

3. Styre. Lätt - lossa fyra skruvar framtill på styrtappen med insexnyckel - vrid upp styret så att greppen till reglagen pekar vågrätt - dra fast - lossa fyra skruvar på sidorna av styrtappen - vrid styret så att framhjulet pekar rakt fram - dra fast.

4. Pedaler. Det är väl snarare regel än undantag att racercyklar idag säljs utan pedaler så kompletterar lådan med ett par Time RSX från min gamla racer och drar fast i färdriktningen vilket blir medurs på höger sida och moturs på vänster sida.

Det är aldrig fel att montera med hjälp av momentnyckel för att få rätt kraft - varken för mycket så att dyra prylar i kolfiber eller tunn aluminium skadas - eller för lite så att samma dyra prylar lossnar - rätt kraft gäller och då funkar momentnyckel bättre än gissningar även om gissaren är van mekaniker.

Kör:

I övrigt är allt monterat - justerat - klart vid leverans. I mitt fall heter montören hos Rose i Tyskland enligt medföljande checklista "Otzen" som sedan också fått sitt jobb kontrollerat innan leverans av "Kellerman". Så montering 1-2-3-4 sen är det bara ut och köra men sååå tyyypiskt att vintern precis nu också beslöt sig för att komma till Skåne och Lund med kyla och lite men ändå snö och is på vägarna. Har i alla fall redan hunnit med fyra besök i källaren för att trycka och känna på elektroniken - tryck - surr - ny växel - tryck - surr - ny växel - tryck - surr - ny växel...

Återkommer med resultat av provkörning!

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.