Formen är ok nu gäller att fixa allt praktiskt innan start

Nu är det snart dags

TävlingDet börjar närma sig. Om två veckor har jag förhoppningsvis kommit en bra bit på vägen i loppet. Sista långpasset körde vi i helgen; jag och mina två kompisar som också ska köra PBP deltog i söndagens Ride of Hope-etapp, se www.rideofhope.se, men körde sedan tillbaka igen så det blev totalt ca 32 mil. PBP ska tydligen också vara ganska kulligt, så de senaste veckorna har jag försökt köra lite backpass/intervallpass för att få upp hårdheten något (mycket också för att jag inte haft tid att vara ute på längre turer).

Diskussionerna oss emellan har börjat eskalera vilket antagligen tyder på att vi börjar bli lite nervösa. Gjorde igår en beställning på 12 slangar och fyra däck, rumpsalvor och idag köpte vi in lite kedjelås för att ha i reserv om kedjan skulle pajja. Det som ligger på inköpslistan just nu är räddningsfilt och koffeintabletter, men listan kommer säkerligen att växa ända tills vi åker. Att-göralistorna börjar också bli längre: beställa europeiskt sjukförsäkringskort, provpacka och testköra slutgiltig version, byta batterier i baklyset, mm, mm.

Idag började vi också faktiskt kunna se bortom PBP: cykelplanerna för nästa år. En kul trio vore att börja nästa års semester med Vätternrundan, sedan åka med familjen till Norge för att köra Styrkeprövet och Joutenheimen. Sedan får vi se om Sverigetempot på 220 mil blir av nästa år, det vore en grym avslutning på säsongen. Om det inte blir något Sverigetempo kanske man skulle köra Kalmar järnmannen igen.

Jaja, vi får se, blir allt det där av kan jag lika gäran köpa en lott, och nu är det förresten PBP som står på tur, vem vet, man kanske tröttnar på cykling efter att ha kört ett så långt lopp. Jag känner folk som nästan helt lagt av med cykling efter att ha deltagit i PBP, jag hoppas att jag inte kommer känna så.

Så vad är det som kan gå fel, vad är de stora farorna för mig i loppet och hur ska jag undvika dom? Vi fick ett bra PM av Bengt Sandborgh där han bland annat tipsade om att ta med 200 € i kontanter (plus kort) för att man betalar för allt i depåerna, att man ska betrakta de första 60 milen ut till Brest som en tävling och returen som touring (pga att tidsgränserna är snävare i början än i slutet), att man aldrig ska bryta förrän arrangörerna stoppar en (man blir dum i huvudet när man blir tillräckligt trött och kan inte tänka klart så man räknar lätt fel), att man ska köra defensivt de första milen pga att det är så väldigt många cyklister, mycket refuger och farthinder mm.

Antagligen kommer vi nybörjare pilla med cyklarna och packningen i Paris till långt in på söndagskvällen, medans de gamla rävarna sedan länge ligger och sover för att vara utvilade när starten går. Jag ska försöka gå och lägga mig tidigt, vi får se hur det går. Hoppas att man då kan sova och inte ligga vaken och nervös och tänka på allt som kan gå fel. Hoppas att jag klarar det inom maxtiden, hoppas jag är stark nog att ta alla backar, hoppas att cykeln kommer att hålla och att jag har med mig allt jag kommer att behöva. Hoppas att jag kan göra mig förstådd, hoppas allt går bra.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.