Löpning Kläder, Skor & Prylar 24 inlägg 7185 visningar

Garmin 310XTs dåliga kvalitet och hutlösa servicepriser

Stefan
1974 • Stockholm
#1
13 juni 2012 - 06:18
Gilla
Varning för Garmins kvalitet!!! Köp INTE Garmin 310XT!! Om du inte är beredd att betala nypris efter det att garantitiden har gått ut.

Jag har ingen erfarenhet av Garmins andra produkter men jag utgår ifrån att deras serviceerbjudande är identistkt.

I nedan länk på Facebook kan ni läsa hur Garmin erbjuder mig att betala nära nypris för att reparera felet att klockan tappar minnet när den stängs av, väldigt sannolikt ett seriefel som jag sett flera personer som inköpt denna klocka har.

Detta fel uppstår 2 år efter jag inköpt klockan i England, dvs garantitiden har gått ut. För er som köpt klockor i Sverige så kommer ni få samma behandling efter 3 år.

Här ser ni min dialog med Garmin Sveriges Eftermarknadschef. http://www.facebook.com/GarminSweden/posts/329537450455810?notif_t=share_comment

Kommentera gärna tråden med era egna erfarenheter.

Mvh
Stefan
< < < 1 2 > > >
Kristoffer
Sverige
#2
13 juni 2012 kl 06:38
Gilla
Detta får mig att tänka på dokumentären Glödlampskonspirationen som gick på SVT för ngåon månad sedan:
http://www.svtplay.se/video/109244/glodlampskonspirationen

Den handlar om "planerat åldrande", hur företag bygger in fel som uppstår efter en viss tid för att kunden ska köpa en ny produkt.

/Kristoffer
Ava
1958 • Lindome
#3
13 juni 2012 kl 10:24
Gilla
Jag köpte min FR305 i USA för mycket mindre pengar än vad den då kostade i Sverige. Jag var då fullt medveten om att garantin bara var ett år (mot tre i Sverige) och att jag ev. skulle få skicka den till USA om den gick sönder. Priset var dock såpass mycket lägre att jag tyckte att det var värt risken.

Gissar att du gjort ett liknande val och att du hade otur - du fick ett måndagsexemplar så det funkade inte för dig. Icke desto mindre gjorde du ett val (som du trodde du skulle tjäna på) och köpte en produkt med ett års garanti och Garmin har följaktligen ingen som helst skyldighet att hjälpa dig så, nej, jag tycker inte synd om dig.


1965 • Kungsholmen
#4
13 juni 2012 kl 10:33
Gilla
Är garantin över så är den över! Förstår inte problemet faktiskt.
Mr. B
1963 • Hemma
#5
13 juni 2012 kl 10:33
Gilla
Om jag förstår det rätt så varnar du för Garmins kvalitet i allmänhet. Är det så? Vad baserar du det omdömet på?

Om jag förstår det rätt så har du en åsikt om vad reparationen borde kosta. Vad baserar du den åsikten på?

Har Garmin på något sätt givit dig missvisande information angående garanti eller service på klockan?
Mats Dänsel
1957 • Älta
#6
13 juni 2012 kl 10:52
Gilla
Vi antar att klockan inköptes ny i England ( inget bluff från ÅF), så borde rimligtvis en produkt som kostar en slant hålla mer än två år oavsett garantitid. Det borde en rakryggad producent se som ett kvalitetsbevis för sin produkt.
Martin Lind
1980 • Uppsala
#7
13 juni 2012 kl 11:11
Gilla
Ja, jag hör till en av alla som spräckt glaset på klockan (okänt hur, efter en runda var glaset trasigt, men det är känt för att vara bräckligt så det kan ju vara en touch av en gren) vilket Garmin inte ville laga (även om jag ville betala för det), och nu (2 år efter jag spräckte glaset) har en av bläddringsknapparna hakat upp sig så att den bara bläddrar mellan skärmarna och de andra knapparna inte fungerar.

Jag märker dock hur beroende jag är av en GPS-klocka och att se tempo, så jag måste köpa en ny klocka, frågan är om det blir 310 igen eller om den dyrare 910 är av bättre kvalitet? Men om man bara kan räkna med en livslängd på 3 år så är det kanske "billigast möjligt som uppfyller ens krav" som gäller?
Bob Johansson
1968 • Hindås
#8
13 juni 2012 kl 13:56
Gilla
Tre års garanti är ju fantastiskt bra. Är inne på min andra 305 och jag är så nöjd med den. 
Förra klockan sprang jag kanske 200 till 300 mil per år. De första åren bada jag med den kanske 20 ggr per badsäsong. Alltså sprang och doppa mig å sprang vidare. 
Många pass har klockan fått utstå regniga långpass. 
Och tänk så många ggr man svänger med armen under kanske 600 mil. Ja och ändå har 3 års garanti på denna normala slitagen. 
Jag accepterar helt klart  att sen är den förbrukad och det är dags för ny klocka. 
Den andra klockan jag köpte funka inte satellitmottagningen efter nästan ett år. Jag fick ny direkt. Gratis !
Att jag dessutom hör en del andra haft sin i 5 år utan problem är ju ännu bättre. 
De kanske inte badar med den som jag ;-)
Jo vidare brukar jag ofta trycka in mina egna mellantider manuellt kanske i snitt 4-5 ggr pass. Klart att det sliter på klockan. 
Nu pratar jag då om Garmin 305 och är som sagt väldigt nöjd. 
1965 • Eksjö
#9
13 juni 2012 kl 16:50
Gilla
305:an kostar ju numera som ett par skor. Jag vet inte riktigt vad det har med 310:an att göra, ville bara påminna om proportionerna...
Nicklas Månspers
1974 • Härnösand
#10
13 juni 2012 kl 18:03
Gilla
Vill bara inflika att jag löpt med Garmin 310XT i 2.5 år och inte haft några som helst problem. Kanske har jag haft tur........det vet jag inte, men hur som helst är jag nöjd!! :-)
Stefan
1974 • Stockholm
#11
14 juni 2012 kl 05:54 Redigerad 14 juni 2012 kl 06:55
Gilla
Vad gäller garnatitidens längd har jag inga som helst synpunkter, det hoppas jag framgår i meddelandet. Samma synpunkt hade jag haft om klockan var köpt i Sverige och felet uppstod efter 3 år och 1 dag.

Mina synpunkter som jag kanske kan förtydliga ytterligare gäller:

1. Garmins eftermarknadsservcie: De byter ut klockan och du som konsument riskerar att betala ett högre pris för enbart klockan än vad jag upplever att de billigaste återförsäljare säljer den för, dvs för mig är det inte en eftermarknadsservice. Jag vill likna detta vid en "engångsprodukt", inte en premiumprodukt. För mig var detta okänt när jag köpte klockan. Det är inte den relationen jag är ute efter.

2. Garminproduktens kvalitet: Det felet jag upplever, att klockans minnesfunktion abrupt slutar fungera, ser jag i forumtrådar nu att flera andra som köpt 310XT upplevt. Garmin bör veta detta dels efter egna tester, dels efter kontakt med konsumenter. Magnus(deras eftermarknadschef i Sverige) vill inte erkänna detta.

Samma fel: https://forums.garmin.com/showthread.php?t=716
https://forums.garmin.com/showthread.php?t=24026

Vill de behålla mig som kund, och jag gissar övriga som köpt klockan så erkänner de dessa fel, och lastar dem inte kunden av typen:

"Sorry för dig, garantitiden har gått ut så du får köpa en ny klocka"

Jag känner mig helt enkelt lurad och det är inte den känslan jag vill ha. Jag hade uppskattat en livslängd på en av de dyraste Puls/GPS klockorna på över 2 år helt enkelt.

Det är inte synd om mig, jag har råd att köpa en ny klocka. Det kommer inte bli Garmin!! Vad jag vill uppnå med detta är att dela med mig av mina erfarenheter, som jag själv hade uppskattat att kunna läst mig till innan jag köpte klockan.

PS: I Sverige har konsument alltid 3 års reklamationsrätt oavsett garantitid, dvs Garmins garanti på 3 år är i stora drag vad lagen ändå skulle avkräva dem.
1980 • Åby
#12
14 juni 2012 kl 08:50
Gilla
tror du blandar ihop begreppen lite, reklamationsrätten kräver att du (efter sex månader från inköp) kan påvisa att felet fanns från början samt att varan ska reklameras "inom skälig tid" från att du upptäckt felet. Inte helt lätt att påvisa när man har med en mjukvara som uppdateras kontinuerligt.

Håller med dig att Garmin är aningens fyrkantiga att ha med å göra, men att säga att 310xt är av dålig kvalitet är nog missvisande, min klarade allt jag utsatte den för med bravur, lite repig men alltid pålitlig.
Stefan
1974 • Stockholm
#13
14 juni 2012 kl 10:25 Redigerad 14 juni 2012 kl 10:35
Gilla
Tack för ytterligare feedback.

Garmin är ett av de varumärken som kommer upp oftast när jag nu läser med kvalitetsbrister, och i mitt specifika fall 310XT där jag drabbats. Att likställa det med att alla produkter är felaktiga tror jag inte, men jag är övertygad om att deras fel % är högre än normen.

Det ramaskri som Apple upplevde mötte de, nu hade det större mediautrymme. Jag kan inte se att Garmins produkter granskas lika tydligt av media. Jag tror att Apple har tjänat enorma pengar på att lyssna på vad marknaden sa. Här kan Garmin lära sig mycket, speciellt i nuläget när det visar sig att Apple och Iphone börjar äta upp Garmins marknad.

Jag vill att ni som funderar på att köpa Garmins produkter tänker på det när ni köper deras produkter.

Mvh
Stefan
1956 • PARTILLE
#14
14 juni 2012 kl 15:23
Gilla
Jag tillhör den lyckliga skara som aldrig har haft problem med 310XT. Jo i början, då den ställde om sig från metriska enheter till miles, bara så där. Fast det försvann med någon mjukvaruuppdatering.
Jag håller med Jan att det skulle inte vara lönsamt att felsöka och löda i kompakta moduler. Så när klockan går sönder är det helt enkelt bara att skaffa en ny om garantin inte gäller. Garmin är inte undantagna att drabbas av måndagsexemplar.
Samma som med kaffebryggare man köper för 395 spänn, inte trixar man med garantier och reparationer om den pajar. Man köper en ny, helt enkelt. Kanske inte bästa exemplet. Men jag ror Ni förstår vad jag menar...
Stefan
1974 • Stockholm
#15
15 juni 2012 kl 07:07 Redigerad 15 juni 2012 kl 07:18
Gilla
Stefan,

Jag antar att vi har olika gränser för vad vi tycker är ok att slänga och köpa nytt.

Att behöva lägga ut mellan 2-4.000 kr, som Garmins avancerade pulsklockor kostar, direkt efter garantitidens utgång känns lite väl häftigt för mig.

Det är här kombinationen av kantigheten i deras kundservice och deras kvalitetsbrister är till det sämre för konsumenten.

1956 • PARTILLE
#16
16 juni 2012 kl 10:30 Redigerad 16 juni 2012 kl 10:30
Gilla
Den här tråden får mig att inse att det verkar vara varierande kvalité på Garmins klockor. Det blev en ny insikt för mig.
Det som jag har lite svårt att ta in är att det skiljer sig åt med garantitiden för olika länder. Kan man ha tre år i ett land, så borde man väl kunna ha samma i andra länder. 310:an är ju trots allt detsamma oavsett var man köper den. Eller är det så att klockan är dyrare i Sverige, men i gengäld får vi längre garanti?
Stefan
1974 • Stockholm
#17
16 juni 2012 kl 11:42 Redigerad 16 juni 2012 kl 11:43
Gilla
Stefan,

"Eller är det så att klockan är dyrare i Sverige, men i gengäld får vi längre garanti?"

Garmins eftermarknadschef i Sverige sa till mig på telefon att just så är det. Sverige 3 år, Norge 5 år och utomlands som han kallade England 1 år(där jag köpt min klocka). Och att det fick man betala för prismässigt när man köpte klockan.

Jag tror det finns en stark koppling till de juridiska konsumenträttsreglerna i länderna. I Sverige finns det en reklamationsrätt lagstiftad på 3 år.
1956 • PARTILLE
#18
16 juni 2012 kl 11:57
Gilla
Där ser man. För en gångs skulle gisade jag rätt :-)
1971 • Ystad
#19
16 juni 2012 kl 13:11
Gilla
Stämmer verkligen det där med att Garmin skulle ha högre priser i Sverige som kompensation för längre garantitid? Jag brukar handla kläder och skor från England då det är markant billigare där men just Garmin upplever jag som bra prissatt i Sverige.

Jag köpte nyligen en FR610 HRM i Sverige för 3 000 kr. Hos Startfitness kostar den 323 pund och hos Wiggle 3 600 kr. Har inte heller sett någon Engelsk butik som matchar det väldigt låga priset på FR110 som flera svenska butiker kör.
Stefan
1974 • Stockholm
#20
17 juni 2012 kl 11:00 Redigerad 17 juni 2012 kl 11:00
Gilla
Janne,

Jag bara upprepar vad han Eftermarknadschefen sa. :)

När jag köpte min 310XT HRM för 2 år sedan så kostade den i butik i Sverige 3995, på nätet gick den nog att hitta för 2995 i svenska shoppar och i England fick jag den för 210 pund ex frakt på Handteck.co.uk.


Priserna i Sverige verkar ha gått ned, och jag kan gissa att det kan ha med kvaliteten att göra.

< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.