Tio tips på bra mellanmål

Jag blev tillfrågad om jag kunde ge några tips på nyttiga mellanmål/kvällsmål i LCHQ-stil, gärna sådana som går snabbt och enkelt att fixa och som man kan ha väntandes hemma även om man inte har hunnit handla. Jo men förstås tänkte jag, så varsågoda – här kommer tio tips.

  • Smoothie på kvark/kesella, kokosmjölk och frysta bär. Den som vill undvika mjölkprodukter kan också göra smoothien t.ex. med sojayoghurt. 
  • Kokta ägg och några skivor kallrökt lax.
  • Paprikahalvor fyllda med äggsmör. Lägg gärna till lite grynost/keso i äggsmöret för mer protein. 
  • En avokadohalva fylld med tonfisk och/eller räkor.
  • Grynost/keso blandat med ett rivet äpple och massa kanel och kardemumma. 
  • Bananplättar med hallon, kokos och nötsmör. Kolla mitt inlägg från igår för ett noggrannare recept. 
  • Kvark/kesella med bär och nötter. Den som vill lyxa till det ringlar över lite honung. 
  • Grönsaksstavar (t.ex. morot och gurka, blomkål och selleri går också bra) med tzatzikidipp gjord på kvark/kesella, gurka och vitlök. Kvarken/kesellan kan också bytas ut mot grekisk yoghurt. 
  • Rullar av salladsblad och smörgåsskinka eller -kyckling, fyllda med lite mozzarella eller en tunn ostskiva.
  • Makrill i tomatsås på en skiva mörkt eller low carb-bröd. 

Tipsa gärna om mer spännande, enkla och nyttiga mellanmål!

Försök att alltid ha dessa ingredienser hemma, så kan du undvika smörgåsträsket!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.