Viktor Johansson PT | Energiplan för Göteborgsvarvet
Viktor Johansson PT

Energiplan för Göteborgsvarvet

 

Högsommarvärmen är här och Göteborgsvarvet närmar sig. Snälla du, jag ber dig. Ladda rätt inför loppet och se till att fylla på med vätska och energi.

Jag har sprungit varvet 5 gånger och det lopp jag minns allra bäst (dock inte vilket år det var) är då sommarhettan chockade hela Göteborg över en natt. Det var närmare 30 grader vid starten och det var ambulanser överallt under loppets gång. Jag såg flera liggandes varav en som ramlade ihop precis framför mig. Även om folkfesten var precis lika grym som vanligt var det lite skakigt att springa. Jag hade dock laddat med extra resorb dagarna innan så jag klarade mig hyfsat. 

image

Bild från 2016 - “Okej, jag sprängde mitt personbästa med 6 min och jag klarade mitt mål under 1:35 med 5 s. Men då hann jag till och med besöka Maja vid 9km.. så lite bittert är det allt.. Der är bara att fortsätta jobba, träningen ger resultat…” 

Så här får ni min uppladdning inför loppet

Ord från Tommy och Simon på Umara sports -  De generella riktlinjerna som du säkert har hört en miljon gånger snart, är att vid distanser över 2,5 timme så bör intaget vara 90 g kolhydrater varje timme och då från start och med en komposition av olika kolhydratkällor med både glukos (maltodextrin) och fruktos. Intaget ska fördelas till att intas lite och ofta om möjligheten finns. Tänk också på att du även ska få i dig 6-8 dl vatten i timmen för att optimera ditt resultat.  Mer om detta finns på  Prestera Mera 

image

Tävlingsdagen - uppladdning

7:30 - Frukost: Havregrynsgröt med äpple och kanel +  en Resorb.
10:00 -på tåget - Smoothie med havregryn,banan,avokado,mjölk,turkisk yougurt
11:00 - inne på mässan: 2 dl rödbetsjuice
12:00 - På plats i slottsskogen - 1 skopa sportdryck + 1 skopa intend 

Under loppet (grundplan)

20 min - U gel Hallon
40 min - Ugel Cola (koffein)
60 min - Ugel Svartvinbär
80 min - Ugel Hallon

Vatten tar jag vid kontrollerna efter behov

image

Ella tar emot mig och brorsan på  Jönköping Maraton vilket är sist jag hade löpnummerlapp på mig. Ett mycket trevligt lopp och framför allt extra kul att springa tillsammans med brorsan. I juni ska vi göra det igen.. Förhoppningsvis blir det Bockstens trailrun uppe i Åkulla. 

 

https://viktorjohanssonpt.se

https://www.instagram.com/viktorjohanssonpt/

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.