Ny klubb, nytt block samt när man ska hålla tillbaka

I början av veckan kände jag en del ångest över att gå över till ett cykelblock. Löpningen kändes så rolig och det kändes som att jag gjorde mycket framsteg som jag ville fortsätta med. Efter den här veckan ser jag nu verkligen fram emot de kommande 5 veckorna i cykelblocket, fick en ordentlig nytändning då jag märkt att jag förbättrat mig mycket och vill fortsätta göra det. 

Tråkigt nog kände jag av lite från en gammal skada i löpningen, så jag vilade från löpningen från i onsdags och det känns redan mycket bättre. Tänker försöka ett lugnt pass imorgon och förhoppningsvis går det helt utan smärta. 

Det är viktigt att veta när man ska hålla tillbaka, även om jag inte hade någon stor smärta utan mer som ett obehag, så är det viktigt att lyssna på kroppen och vila när du behöver det. 5 dagar utan löpning är betydligt bättre än 2 månader på grund av en allvarligare skada. Detta är något jag fortfarande jobbar på, men har blivit bättre. I somras gjorde jag misstaget att fortsätta springa på ett ben som gjorde ont, och resultatet blev att jag inte sprang under de 4v som ledde upp till Stockholm Marathon.

 

En rolig nyhet är också att jag bytt klubb och nu kör med Terrible Tuesdays, de kör hårt och skoningslöst och jag älskar det! På de gemensamma intervallerna på tisdagar finns många snabba som jag kan jobba långsiktigt på att hålla rygg på. 

 

Så vidare till den här veckans träning, som jag skrivit så var detta början på mitt cykelblock och det gick väldigt bra. Jag gjorde över 30 mil den här veckan, och det vill jag hålla även de kommande 5 veckorna. Det är roligt med cykling för man återhämtar sig mycket snabbare än med löpning vilket gör att man kan köra fler intervallpass per vecka. 

Det blev en rivstart den här veckan med något som kallas Tour of Sufferlandria, som egentligen är en virtuell tävling där man ska köra ett tufft cykelpass per dag i 9 dagar och samtidigt samla in pengar till alzheimers forskning. 

Under de kommande veckorna kommer jag köra flera intervallpass per vecka med olika syften. Framförallt kommer jag jobba med 2 sorters intervaller, delvis vo2max intervaller, där syftet är att öka syresättningsförmågan i kroppen, och även tröskeintervaller vilket ger flera bra effekter, bl.a hjälper det med att få bort laktat under hög ansträngning, och även att höja min FTP (mått som anger ungefär hur många watt jag kan hålla i en timme).

Måndag: FM - Löpning 10km

EM: Löpning 6km Cykel 50 min

Tisdag: FM - Cykel 1h

EM - Löpning intervaller 2x2km +6x400 tot 12km

Onsdag: FM - Cykel 1h

EM - Löpning 12km + Styrketräning + rörlighet 1h

Torsdag: FM - Cykel 50 min

Fredag: FM - Cykel 1h

Lördag: EM - Cykel 2h

Söndag: EM - Cykel 3h

Tot: Cykel 320km, Löpning 40km

 

Bene Pati!

/Oscar

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.