Det rullar på - och startar om

Har haft fruktansvärt mycket konferenser och resor på senare tid. Mina springrundor har blivit av, men bloggandet har legat lite på is.

Efter Borås sextimmars blev det en vilovecka med alternativ träning och sen har jag kört lite på känsla. Fram till idag. Har bestämt mig för att prova Marathongruppens program i år (förra året testade jag Stora Löparboken för kvinnor som också känns jättebra, men lite för mycket löpband för mig som inte har nåt sånt inom räckhåll, kanske). Just idag börjar deras 26-veckorsprogram inför Stockholm Marathon 2018.

Jag kör naturligtvis långsammaste programmet - "klara loppet" med tidsmål 6 timmar. De första veckorna är verkligen jättelugna med 4-5 km i promenadtempo och jag brottas väl lite med om jag verkligen SKA göra sådär lite eller om jag ska köra mina vanliga minirundor jogg 6 km. Samtidigt vet jag ju att kroppen behöver vila lite ibland också och flera gånger har jag ju klantat mig genom att köra för hårt och för snabbt. Det blir väl nån sorts kompromiss mellan program och känsla tror jag.

Det känns i alla fall väldigt skönt att redan när jag startar programmet vet att jag klarat av 38 km utan att pressa mig alltför mycket. På 6 timmar. Bara kroppen håller så ska de där sista fyra kilometrarna också få plats inom tidsramen.

På med mössan och kör så det ryker!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.