Försökskanin på gel

Försökskanin

 

I söndags sprang jag veckans långpass, 14 km stod på schemat. Inget konstigt med detta förutom att jag testade det här med gel för första gången.

Till att börja med så har jag varit tveksam till det här med energidryck och geler och sånt. Jag går ju för tusan på ett viktminskningsprogram. Att äta produkter med så mycket socker känns väldigt fel. Men efter att jag pratat med lite folk i min närhet så har jag insett att jag typ måste ta det under Varvet och att jag då måste testa att springa på det innan så att min mage håller.

För det andra så har jag kräkts efter mina långpass några gånger. Det är inget som stör mig jättemycket men jag tappar maten jag äter efter passet som jag behöver för att jag ska kunna träna som jag gör. Därför frågade jag en PT på gymmet vad det beror på och om jag kan undvika det på något sätt. Svaret blev att hon trodde att det berodde på att jag samlar på mig för mycket syra under passet och att kroppens enda sätt att göra sig av med den är genom att kräkas. Så hon tyckte jag skulle testa gel både innan och under passet.

Så då var det väl dags då att testa gelen då. Jag köpte gel från Enervit, en för innan passet som smakade Cola och en som smakade citrus att ta under passet. Cola-gelen var god. Som en lite lösare Colaflaskagodis typ. Inga konstigheter med den. Efter 20 min drog jag ut på mitt långpass. De första 2 km gick fint, sen dippade jag lite i och mellan 3 och 4 km. Sen kom jag in i mitt flow. Då känns det som att jag skulle kunna springa i evigheter. Efter 7 km var det dags för gel nr 2. Den var jätteäcklig! Kräktes nästan av den. Konsistensen var kletig och klibbig och gick knappt ner. Blev dock lite piggare i benen och tog mig hem på en rätt bra tid. Under 7min/km i snitt. Efteråt så kändes magen bra. Inget kräkandes och maten slank ner bra. Nästa gång ska jag testa Cola-smak på ”under-loppet-gelen” också. Annars får jag testa ett annat märke för den där citrusgrejen går bort.

Annars rullar det på rätt bra. Ska justera mitt träningsschema lite och skifta lite mellan veckorna samt lägga in ett Tabata-pass de veckor jag inte springer tempopass. Det är bara en halvtimme så jag borde inte blir för sliten av det. Nu är den stora funderingen ifall jag ska springa Varvet-milen till helgen inte. Detta för att få till en bättre startgrupp den 20e maj. Vad tror ni?

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
0