Träningsplan januari 2017

traningsplan-januari-2017

Mitt långsiktiga mål och januaris mål

Det är hög tid att sätta en träningsplan för januari 2017. När jag sätter min plan så utgår jag från två saker: mina mål och mina förutsättningar. Det långsiktiga målet är att klara Stockholm Marathon på under 6 timmar, men det är inte förrän i juni, och på vägen har jag små delmål. Dels så har vi ju Göteborgsvarvet, och så är jag även anmäld till Vårtävlingarna, ett 8-kilometerslopp den 11:e mars.

Om jag använder mig av jogg.se’s löparkalkylator och utgår från tiden jag gjorde på Sylvesterloppet på nyår så ser jag att jag kan klara det redan nu, OM jag hade haft uthålligheten att forsätta springa i 6 timmar. Det är alltså uthålligheten som är mitt primära fokus den här våren, och i januari innebär det att börja nöta kilometer, målet är 100 km. Det borde jag klara!

Planen den närmsta veckan

Så hur ser planen ut den närmsta veckan? Tanken var att jag igår skulle inleda en runstreak (dvs där man springer varje dag) men jag hade en kaosdag på jobbet, kom hem kl 21, hade inte ätit på hela dagen och däckade i säng direkt, sov 3 timmar. Sedan vaknade jag och kunde inte somna om, så tog en nattlig liten promenad för att samla tankarna, för att sedan sova 8 timmar till. Helt slut med andra ord. Idag vaknade jag kl 11 som en ny människa, och känner mig redo att ta tag i träningen igen.

Planen för veckan är helt enkelt att springa varje dag, minst 2 kilometer i valfritt tempo, och komplettera med ett par pass i gymmet. Jag vill bygga upp en seghet i kroppen, att springa ska liksom vara mitt naturligaste sätt att röra mig. Självklart loggar jag alla mina pass med hashtagen #tiotusenträningspass på instagram för att stödja initiativet som vi i Bloggar om Hälsa har tagit, där vi skänker en krona per träningspass under 2017 till musikhjälpen i december.

Vad ska du träna i veckan?

The post Träningsplan januari 2017 appeared first on Emma Hällbacka.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.