RunTobyRun!

Run-Walk-Run - bra för vätskebalansen

Har börjat testa run-walk-run igen inför höstens marathon i Helsingborg och med dagens värme kändes det underbart att kunna fylla på vätska regelbundet utan att stressa eller riskera att sätta i halsen.

Innan Sydkustloppet hann jag med två träningspass som RWR, där jag vid varje kilometerpassering stannade upp för att gå i 45 sekunder och sedan på det igen och det gick verkligen över förväntan med en halvmaratid precis under 2 timmar. Sedan hade planerat in ett pass runt den 8 maj på 28-30 kilometer, som genrep för Copenhagen Marathon men du som följt bloggen vet ju hur det gick med den saken – inget alls eftersom jag hade så ont i ryggen att jag fick ställa in all träning i nästan tre veckor.

Men nu är jag på det igen. Första passet var på drygt 11 kilometer, vilket jag klockade till 5:29/km – bara några sekunder långsammare än jag gjorde under de tre föregående passen. Och i dag blev det 17.6 km, vilket var lite kortare än jag hade räknat med men värmen är inte att leka med och dessutom hade jag ont i en stortå – inget löprelaterat denna gången utan ett klantigt misstag att ta ett par gamla sneakers till jobbet i fredags och antingen hade dessa krympt eller hade foten svällt. Skit samma, stortån ömmade och gjorde sig påmind under andra delen av rundan så jag ombestämde mig och nöjde mig med ”bara” 17.6 (5:43/km)

Den stora fördelen med RWR, en sån här varm dag, är inte den regelbundna återhämtningen utan att varje kilometerpassering blir ett naturligt tillfälle att fylla på vätska i lugn och ro utan stress eller risk för att sätta i halsen.

Om några veckor prövar jag RWR igen, då blir det förhoppningsvis över 20 km. Du kan följa experimentet från start till – förhoppningsvis – marathonmålet i Helsingborg på undersidan till fliken MÅL)

Bilden: nya färger på fälten nu när rapsen tappat sin lyster (Krumby, strax utanför Malmö)

RunTobyRun!
Läs bloggen i dess helhet på www.running.tobycat.se
Nu även på facebook!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.