Viktor Johansson PT

Löparsäsongen är här - skynda långsamt med Foam Roller

Nu börjar den riktiga löparsäsongen och jag är nu förberedd. Tidigare år har jag alltid haft känningar runt knäna, speciellt för två år sen då jag upplevde en total orkeslöshet veckorna runt Göteborgsvarvet. Det var ingen direkt smärta eller träningsvärk utan jag var bara helt väck i benen. Jag stretchade varje dag, mycket “löparknä-stretch” vilket innebär att man lägger stort fokus på höft och sätesmuskeln samt yttre delen av låren (TBT-senan). Dessutom införskaffade jag mig den här rullen och genast hittade jag mina stela knutar.

image

När muskeln blir överansträngd blir den också stel. Detta leder till muskelvärk, dålig hållning och dålig rörlighet samt försämrad prestation. Lösningen är att öka blodcirkulationen vilket släpper muskelns spänningar vilket leder till att du kan arbeta mer effektivt igen. Detta kan behandlas hemma hos dig med hjälp av en Foam roller.

image

Nu kör jag övningar (60s på varje) för baksida/framsida lår, sätesmuskeln, yttre lår (TBT-senan), inre lår (ljumskarna), vaderna och även ländrygg, skulderblad. Det är inte det skönaste i början men ha tålamod. Jag lovar er att det blir bättre. Bara efter tre dagar hade det gått från smärta till en skön (hård) massage.

Löparsäsongen är äntligen här, men skynda långsamt!!

http://vasacoachen.nu/

 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.