Viktor Johansson PT | Smärta vid träning är en illusion - Umara Sport
Viktor Johansson PT

Smärta vid träning är en illusion - Umara Sport

Idrottare är hårdhudade och envisa

Att idrottare utsätter sig själva för mer smärta på regelbunden basis jämfört med soffpotatisen är ingen nyhet, Alla som kört dessa tröskelintervaller gång på gång vet precis vad jag menar. Det intressanta här är att den idrottare som har kapaciteten att pressa sig lite hårdare under de hårda passen (kom ihåg, hårda pass ska vara hårda och lätta pass ska vara lätta) kommer bli bättre på att tolerera smärta och kan då fortsätta pusha sig själv lite extra och åtnjuta den extra effekten från träningen.

Vår hjärna bromsar vår förmåga att spänna musklerna långt innan de rent rent muskulärt nått sitt max. Detta har man vid ett flertal studier testat genom att be människor spänna en muskel allt vad de kan, därefter ökar man muskelns kraft genom att skicka in lite ström i muskeln och den spänns då ännu mer. Det är ett ganska enkelt sätt för att bevisa att hjärnan bromsar kraften långt innan muskeln egentligen är trött, det finns liksom mer kraft i muskeln om bara hjärnan hade kunnat skicka starkare signaler till muskeln.

artiklar och studier om detta hittar du här

Huvudregel – Dina hårda, grisiga, svettiga, jobbiga och lätt ångestfyllda pass ska verkligen vara just allt detta. Låt de hårda passen vara hårda. Det spelar ingen roll om du kör 4x4min intervaller på löpbandet eller trampar allt vad du kan under 7 minuter åt gången i en källarlokal eller framför tv:n i vardagsrummet – låt dessa intervaller vara tuffa och höj belastningen gradvis från pass till pass. Även om det är en höjning med 0,1km/h på löpbandet eller 1-2 watt extra under cykelintervallerna så räknas höjningen. Att förbättra sin prestation tar tid, och måste få ta tid.

Smarta upplägg och praktiska tips

hittar du här

I grund och botten handlar det om att koppla bort huvudet så gott det går när det börjar ta emot. Jag skrev i början av artikeln att vår hjärna bromsar oss långt innan musklerna egentligen är slutkörda (vi kan ha upp mot 70% av kraften kvar). Just av den anledningen vill vi inte att hjärnan ska börja sätta griller i huvudet på oss tidigare än nödvändigt.

Det stora arbetet här är mentalt/psykologiskt, vilket inte är Umaras expertområde därför gräver vi inte djupare i den biten utan hänvisar till vår idrottspsykologiska rådgivare Viktor Johansson

http://vasacoachen.nu/

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.