Träning ger färdighet: Bemästra dina färdigheter i fotboll med några enkla tips

Visste du att världsledande fotbollsförbund uppskattar att de allra flesta skickliga fotbollsspelare beräknas ha gjort över 1 miljon fotbollstoucher innan de fyllt 16? Duktiga fotbollsspelare och tränare förstår nämligen att fotbollstoucher är nyckeln till bollskicklighet och bollkontroll, färdigheter som i sin tur är viktiga i en mängd olika spelmoment.



Det är med andra ord ingen tillfällighet att fotbollsträningar för barn allt som oftast påbörjas med enkla fotbollsövningar som går ut på att toucha bollen. Det finns en mängd olika varianter på dessa typer av övningar: toucha bollen 100 gånger under en minut, slalomdribbla med boll med både vänster- och högerfot... Syftet är att utveckla bollkänslan genom att börja med enklare individuella fotbollsövningar för att så småningom gå över till mer avancerad gruppträning med boll. Att sedan varva träning med matchspel gör att spelarna kopplar de rörelser som inövats under träning till de olika matchmomenten, något som är särskilt viktigt ju yngre spelarna är, då repetitiva övningar kanske inte är så kul. Att de får se hur de intränade färdigheterna sedan kan användas under match blir då en viktig morot för att hålla motivationen uppe!

 

Därför är bollkontroll och bollkänsla viktigt...


Ordentlig bollkontroll och bollkänsla för med sig många fördelar i olika matchsituationer. Det är inte bara mittfältare och anfallare som bör ha bollkänsla. Numera är det snarare ett krav att alla spelare, inklusive försvarare och defensiva mittfältare har en hyfsat hög lägstanivå när det gäller att hålla bollen under kontroll när laget har bollinnehavet. Bollskicklighetsövningar för med sig följande fördelar:

- Minskar reaktionstiden när man får bollen
- Förbättrar förmågan att skydda bollen framför motståndarna
- Förbättrar förmågan att snabbt föra bollen och komma ut ur pressade situationer
- Underlättar förberedelserna för skottläge och därmed målchanserna

 

Touch, touch och mer touch: drilla in bollkänslan med effektiva fotbollsövningar

Utöver dessa fördelar under matchsituationer är ju touchdrillning också roligt. Man kan sätta mål på sitt touchande, som att komma upp till 252 touchar per dag, vilket blir 7 500 touchar per månad. För att nå upp till dessa siffror kan man inte enbart förlita sig på matchträningarna: tvärtom kan man passa på att utföra touchövningar när man är själv, emellan fotbollsträningarna. Detta kan göras antingen själv med endast en boll, eller med hjälp av stödutrustning som s.k. soccer rebounders och så kallade "jugglers", som kan medverka till att förgylla tillvaron mellan fotbollsträningarna och matcherna med fotbollslaget.

För att öva in bollkänslan finns det både individuella övningar och övningar som kan göras i grupp under fotbollsträningarna. Med lämplig stödutrustning kan man som sagt införa ännu mer variationer. Man kan exempelvis öva in kontroll och volley mot mål genom att sparka inlägg till sig själv med ett studsnät eller rebounders. Likaså kan man öva på nickar, antingen själv eller i grupp. Ett exempel på utrustning för att utföra sådan självträning och fotbollsövningar i grupp är m-station, ett fobollsnät som bl.a. används av många europeiska storklubbar för att skola sina unga talanger. Med denna slags utrustning kan man föra träningen till helt nya nivåer. Målvakter kan utveckla deras reaktionsförmåga genom att vara vända mot nätet när en annan (tränare eller lagkamrat) kastar bollen mot studsnätet. Anfallare kan träna på volleysparkar eller tänka ut nya tricks genom att öva in väggspel på egen hand som de sedan kan förklara för lagkamraterna. Rebound-effekten i sådana maskiner är så pass hög och de olika justerbara lägena så pass många att det blir lätt att hitta på nya utmaningar vartefter man utvecklar sig som spelare, vare sig man är målvakt eller anfallare.

 

Berika fotbollsträningen med nya utmaningar: övningar med rebounders



Liksom fotbollsmål kommer rebounders i olika storlekar och varianter, både specialanpassade för fotbollsövningar med barn så som för äldre spelare. När man väljer rebounder ska man helst se till att ramkonstruktionen håller måttet. Den ska tåla väder och vind, och helst kunna stå utomhus året om. Vidare bör den gärna vara bärbar, så att den kan flyttas runt utan problem vid behov. Det är också viktigt att nätet är av god kvalitet så att den kan garantera den önskade studseffekten under en längre tid.

Om du lägger ner lite tid och resurser på att välja den rätta utrustningen för nå de mål du satt upp för dig själv får du i gengäld en värdefull och hållbar träningskompanjon som möjliggör självträning och drillövningar när inga andra spelare finns att tillgå. Som vi skrev i början av detta inlägg handlar mycket av bollkänslan om rena rama siffror: statistiskt sett är det bevisat att det gäller att drilla in tekniken varje dag och få in så många touchar man kan för att utvecklar den bollskicklighet som krävs för att bli en bra fotbollsspelare.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.