Kompressionsplagg och dess påverkan på återhämtning efter ett marathon

Det var alldeles för länge sedan som jag körde lite hobbytolkningar av en studie tycker jag. Kikade runt lite och hittade en studie som försöker ta reda på eventuella effekter av kompressionsplagg. Denna gången undersöktes om de påverkade återhämtningen hos löpare som genomfört ett marathon.

En relativt liten grupp på 24 deltagare utgjorde underlaget, 7 kvinnor och 17 män. De blev indelade i en av två grupper; behandlingsgruppen som bar kompressionsplagg på benen under 72 timmar efter loppet. Eller "shamgruppen" som fick en behandling på 15 minuter med fejkat ultraljud.

Man letade efter förändringar på flera olika sätt som hur deltagarna uppfattade hur pass ömma deras muskler var, deras styrka i en maximal frivillig kontraktion (gissningsvis lår men jag har inte tillgång till den informationen), samt serummarkörer i creatine kinase och c-reactive protein. Allt detta kollade man både före, direkt efter loppet, samt efter 24, 48 respektive 72 timmar efteråt.

Resultaten var i likhet med tidigare studier att deltagarna upplevde att benen kändes bättre, om de burit kompressionplaggen. Däremot kunde man inte mäta några skillnader för de andra markörerna eller styrkan.

Slutsatsen var att kompressionsplagg ger en ökad känsla av återhämtning, men att det inte påverkade varken styrka eller uppvisade någon förminskning av markörer som indikerar muskelskada och inflammation.

Således bygger det här på min uppfattning, om att det oftast är skönt att använda kompressionplagg. Eventuellt kan det ha en viss påverkan på återhämtningen, även om denna studie inte visade det har man sett antydan till det i andra. Då jag personligen lätt kan känna mig sliten efter vissa pass, i synnerhet då det är mycket annat i livet, börjar jag bli mer och mer sugen på att testa.

 

 

http://johnnysellven.com/?p=1254

1 kommentarer till inlägget

1981 • Linköping
#1
11 april 2014 - 09:40
Under ett utav mina första ultralopp (2009 tror jag) kände jag inte till kompressionsplagg. Dock kände jag efter några mils löpande att det hade varit skönt med tights som "höll om" och höll fast lår och rumpa lite mer. Vid varje steg dallrar (oavsett om man är all muscle eller även lite knubbig) det till på benen/rumpan och efter x antal mil så känns detta av. Oavsett om kompression (för här pratar jag mer om under än efter) har en verklig effekt så anser jag helt enkelt att det är skönare. För detta passar många av de kompressionsplagg som finns på marknaden bra. Om man däremot ska få någon annan effekt så tror jag att många av de sportplagg som finns har alldeles för lite kompression. Skillnaden är stor på apotekets kompressionsstrumpor (som jag använder till återhämntning) och 2XU. Apotekets tar 45min att få på sig och sitter som ett smäck. Sportstrumpor är bara att dra på sig.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.