På bandet kan du både spana in det egna steget och testa framfoten i bara strumporna. Foto: Robert Schelin

Att springa löpband

TräningVintern är här och med den snön. Uppfriskande, men också begränsande. Oplogade skogsvägar och halka minskar antalet löpvägar drastiskt. Många kliver nu upp på löpbanden.

Inne vs ute
För att jämföra tider brukar det sägas att 1-2 graders lutning kompenserar för backar, vind och motorns driv. Ändå blir många besvikna när löpbandsperset är tufft att upprepa ute. Därför är det enklast att tänka: löpband är löpband. Ungefär på samma sätt som man inte jämför ett millopp i terrängen med 10.000m på bana.

Samma band
Löpband är dyra. De flesta av oss är förvisade till gymmen där det är svårt att få samma band varje gång. Detta är dock att föredra. I alla fall om man skall testa formen. För banden är sällan exakta och bara en liten felkalibrering gör stor skillnad. 100 m kortare/längre sträcka motsvarar ju 30 sekunder i 5-tempo. Tid som gör stor skillnad i humöret efteråt...

Teknik
På bandet är det motorn som står för drivet. Därför börjar man, medvetet eller ej, sakta förändra sitt steg på det rullande underlaget. Riktigt erfarna bandslöpare snackar om att "hänga upp höften i luften och låta benen gå som familjen Flinta". Naturligtvis är detta inte helt sant men ger ändå en fingervisning. Bandet underlättar för en övergång till framfotalöpning. Ett tillfälle värt att ta tillvara.

Använd spegeln
Gymmens speglar ger en fantastisk möjlighet att studera sitt eget löpsteg. Framifrån ser du tydligt hur mycket du studsar och om du håller dig rak. Sidospeglar hjälper dig att kolla in steglängd, fotisättning, svankande överkropp och liknande. Spana och testa nytt. Men ta det försiktigt så du inte tappar kollen på bandet.

Mentalt
Löpband är alltid same same. En timme inne är sjukt mycket tuffare än ute. För att angripa detta finns det två sätt. Antingen slänger man handduken (som är ett måste för all svett) över klockan eller så tar man bandet som en mental resa. Att riktigt trött ha överlevt tanken "19 minuter och 46 sek kvar" är en mycket bra erfarenhet att ta med sig till framtida tävlingar.

Intervaller
En av de riktigt stora fördelarna med löpband är intervallträning. Allt blir exakt. Det är bara att bestämma sig för hastighet, tid och antal repetitioner man pallar. Sen är det bara "att hänga med". Eftersom det är bandet som sköter farten brukar man köra på tid istället för sträcka. Längd och fart varieras mellan gångerna för att få både speed och uthållighet. Varianter på detta är:

5x4 minuter i 10km/h för milen kring 60-löparen (1 grads lutning 1 minut vila).
5x5 minuter i 12km/h för milen kring 50-löparen (1 grads lutning 1 minut vila).
4x8 minuter i 15km/h för milen kring 40-löparen (1 grads lutning 1 minut vila).

16 kommentarer till artikeln

Markus Segervall
1972 • Jakobstad, Finland
#1
3 december 2012 - 09:04
Bra artikel! Men 4x8 min i 15km/h känns ganska tufft, är det rätt skrivet? (Jag löper milen på ca 40min ute men detdär skulle jag aldrig klara på löpband)
1982 • Stockholm
#2
3 december 2012 - 10:42
Det känns väl väldigt rimligt att kunna springa 4*2km intervaller i 4-fart om du klarar milen på 40 min...?
Johan I
1987 • Örebro
#3
3 december 2012 - 11:16
Det är lite intressant att det skrivs:
"För banden är sällan exakta och bara en liten felkalibrering gör stor skillnad."
sen
"En av de riktigt stora fördelarna med löpband är intervallträning. Allt blir exakt."

Lite motsägelsefullt, problemen återstår väl även vid intervallträning, men visst om det som syftas på är att alla repetitioner kan bli likadana så ja, men inte exakta.

När jag testade för något år sedan med 3x10 min @ 15 km/h (4 min/km) på bandet, då jag klarade under 40 min på 10 km också, så fick jag avbryta/korta ner passet p.g.a. att det blev betydligt tuffare än väntat. På typ 5-10x1000 m ute kunde jag dock klara runt 4 min tempo och även på 3-5x2000 m. Så, det beror nog helt och hållet på vilket band man springer på.

Ute svettas man även betydligt mindre, så det är ju en nackdel på banden. Så lätt är det inte att springa på band, men beror som sagt mycket på vilket band, och miljön.
Markus Segervall
1972 • Jakobstad, Finland
#4
3 december 2012 - 11:18
OK, om du säger det så. Ska testa på nästa pass. :) Jag jämförde bara med de två andra exemplen, 5x1km i 5-fart är ju nåt helt annat...fast 50min på milen är ju också nåt helt annat än 40min..
1965 • Uppsala
#5
3 december 2012 - 22:49
"Löpband är alltid same same. En timme inne är sjukt mycket tuffare ute."

Jag upplever det helt tvärtom. Jag har hittills aldrig varit i närheten av att kunna hålla samma snitthastighet, över mer än en timme, när jag springer på löpband som när jag springer på skogsväg. Allt blir så mycket jobbigare på löpbandet. Jag vet inte om det är avsaknaden av vind och lukter eller att det droppar svett från nästippen (medan samma fart i naturen knappt gör min tröja fuktig) eller vad? Men löpband är för min del enbart ett yttersta nödhjälpmedel mot vid alltför stark kyla eller djup snö.
1977 • Godby,Åland
#6
4 december 2012 - 06:18
Jag håller med Peter. Det känns mycket lättare att springa utomhus. Det är väl mentalt förstås men jag trivs ju bättre ute :)
1982 • Stockholm
#7
4 december 2012 - 11:50
Ja den brutala uttråkning som uppstår efter 1 min på löpbandet gör löpningen på band mycket värre även för mig, plus som sagt att ventilationen alltid är kass.
Susanne Nyman
1964 • Kumla
#8
4 december 2012 - 13:27
Krister skrev just det ni säger, att det är bra mycket tuffare inne än ute. Jag håller med, har precis avslutat ett pass på löpband 6km och är dyngsvett, samt att jag blir så himla trött efteråt. Inte ens efter 10 km ute har jag samma känsla. Tacka vet jag utomhusträning, det ger energi
henrik nyström
1981 • sundsvall
#9
5 december 2012 - 15:23
Om ni läser texten står det att "1timme på bandet är tuffare än 1 timme ute".
Tärngen varierar samt att man tänker på anant t.ex var man sätter fötter etc, elelr?
Tobias Larsson
1974 • Arvika
#10
5 december 2012 - 17:57
Nu var det så att det från början stod "Löpband är alltid same same. En timme inne är sjukt mycket tuffare ute."
Ordet "än" var utelämnat, så Peters och Linus kommentarer var befogade:)
1976 • Alingsås
#11
6 december 2012 - 14:39
na na na na ;)
Bernhard
1972 • vänersborg
#12
21 december 2012 - 10:40
Har sprungit några gånger på löpband och det är milt sagt trååååkigt! Tog en runda ute härom dagen och var så mycket piggare efteråt!
Anna-lena Pettersson
1957 • Asmundtorp
#13
23 december 2012 - 09:22
Håller med skall det vara löpband så får det bli nån typ av intervall eller stege annars blir man hjärndöd, exaktheten får man ta för vad det är man får väl jämföra löpningarna på bandet istället för med ute om det är så viktigt. Tycker dock att 1 gr lutning ett helt pass är mycket jobbigare än ute och sliter en hel del i mina baklår, kanske för ett de redan är i behov av vila. God jul på er.
1971 • Halmstad/Stockholm
#14
2 januari 2013 - 00:08
Intressant artkel och kommentarer. Med tanke på att jag ofta läser att många verkar tycka att det är så fantastiskt enkelt på löpband så är det kul att en del tycker tvärtom, oavsett vad det beror på.
Jane Sellin
1954 • Järfälla
#15
8 februari 2013 - 17:02
Efter att i några år framåt vårkanten ha fått börja från början igen med löpningen (vägrar att springa ute under senhöst och vinter) så skaffade jag mig ett löpband, vilket är det bästa jag har gjort. Tristessen löser sig enkelt genom att placera en TV framför bandet. Fungerar inte vid intervallträning kanske, men för de tidsödande och tråkiga långpassen är det en superbra lösning.
1957 • Esse
#16
17 februari 2013 - 22:31
Intressant med så många åsikter och erfarenheter om löpbandet. Har själv sprungit på band sedan några år tillbaka, till att börja med nångång på gym, men numera regelbundet vintertid sedan jag har egen löpmaskin.
Mina erfarenheter så här långt är enbart positiva.
Först och främst är det inte alls väderberoende när jag kan göra en löprunda.
En annan bra sak med bandet som jag ser det är att underlaget ger lite efter och på så sätt är det mera skonsamt för fötterna/benen än traditionell asfaltlöpning. Speciellt då det är köldgrader blir asfalten stenhård.
Jag tycker att man vänjer sig snabbt vid den relativt monotona löpningen på bandet. Till en början kändes en timmes löpning helt sjukt länge, numera är det inga problem. Brukar ibland ha datorn med och titta på nån film. Brukar ha 1,5 tim som längsta pass.
En annan bra sak med bandet är möjligheten att förändra/finslipa löptekniken. Gjorde senaste vinter en satsning på att förändra löpsteget till att sätta ner foten mera rakt under kroppen och på så sätt få mera driv i löpningen. Tack vare bandet kunde jag fokusera på löpsteget och gradvis göra förändringen. Som någon kommenterade så inbjuder löpning på mattan till just en sådan stegnedsättning.
Jag kunde också nöta in lite annan armföring, tätare mot kroppen och högre upp mot bröstkorgen.
Jag tycker att inomhusklimatet är bra ur mental synvinkel eftersom det sen känns så otroligt mycket lättare att göra löprundorna utomhus då vårsolen har kommit fram och vägarna är torra.
Jag tycker att både intervallpass och vanliga långpass funkar lika bra på bandet som utomhus. Om man har löpt regelbundet på band så är det inga problem att göra det på olika kalibrerade band. Det är inte så noga med exakt fart.
Summa summarun så är löpbandet ett jättebra komplement till utomhuslöpningen
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.