Det är viktigt att få bort grus och smuts som annars gnager och sliter på drivpaketet. Foto: Krister Lindström

Fixa racern inför vintern!

PrylarAtt kontinuerligt göra rent cykeln gör att du både får ut det bästa av den samt minskar risken för onödigt slitage. När du servar cykeln inför vinterförvaringen så kan du också passa på att se över om det är några slitdelar som behöver bytas. När våren kommer och det är dags att plocka fram racern igen är det extra roligt om den är redo att användas och i gott skick. Förvara sedan racern inomhus. En alltför kall och fuktig miljö är inte nyttigt för den.

Utrustning.
När du gör rent din cykel så kan du använda dig av en hink med ljummet vatten, något biologiskt nedbrytbart rengöringsmedel och en svamp. Undvik högtryckstvätt eftersom vatten kan tränga in i lager och på andra ställen där det gör skada. Att göra putstrasor av ett gammalt lakan fungerar utmärkt.

Drivpaketet
Gör rent drev, krans och kedja. När du gör rent kransen på bakhjulet så kan du ta av hjulet, sätta dig på en stol med hjulet mellan benen och sedan föra trasan mellan dreven. Det finns olika typer av olja/fett att smörja med. Generellt sett så kan man säga att en fet olja drar till sig mer smuts, men sköljs inte bort lika snabbt om det regnar. Det omvända gäller naturligtvis för en tunnare olja. Att få bort smuts och grus gör inte bara att kedjan löper smidigare. Det förlänger även livslängden eftersom små gruskorn slipar och gnager på drivpaketet.

Kolla bromsarna
Se till att bromsarna är rätt inställda och kontrollera att bromsklotsarna är i bra skick, annars kan det vara läge att byta. Att ha fungerande bromsar är en billig livförsäkring.

Vajrar och höljen
Är vajrarna i bra skick? Har någon fransat sig så kan det vara läge att byta. Smörj även på ställen som "rör sig" när vajern spänns eller släpps. Det är vanligt att vajrarna töjer sig och blir längre. Detta är bra att tänka på om du har en ny vajer (eller kanske ny cykel). När du har nya saker är det irriterande om de inte fungerar och i detta fallet så kan det alltså hjälpa att spänna vajern något. Detta är exempelvis vanligt för vajern till bakväxeln.

Lager
Se om det finns något glapp i vevlagret eller styrlagret, i så fall behöver det dras åt. Glapp i styrlagret upptäcks lätt genom att du bromsar med frambromsen och gungar cykeln lätt fram och tillbaka.

Skevar hjulen?
Snurra hjulet och se om de skevar något. I så fall kan ekrarna behöva spännas på sina ställen och detta kan du få hjälp med av din cykelhandlare.

Däcken
Duger däcken till nästa år? I så fall se till att de har lite luft i sig. Om luften går ur och däcket står helt platt så kan det skadas. Kontrollera gärna detta någon gång under vintern.

17 kommentarer till artikeln

Pebben
1966 • Karlstad
#1
12 november 2012 - 13:03
Men jösses, ta av kassetten från bodyn/hjulet och gör rent på riktigt. Hur svår kan det vara?
johann
1986 • Sverige
#2
13 november 2012 - 15:25
ta isär kassetten, ner i avfettning. det tar några minuter istället för att man ska sitta, gnugga och på kuppen skita ner sig själv.
_
0 • _
#3
14 november 2012 - 13:16
Isärplockning kräver väl i de flesta fall specialverktyg som inte ingår i den vanliga verktygslådan. Men har man rätt verktyg så finns det väl inget hinder att ta isär cykeln i molekyler :-)
Tdude
1964 • Sthlm
#4
14 november 2012 - 23:42
Däcktrycket då? De enda specialverktygen som behövs här är fingrarna. Jag ska nog ut i boden och släppa ut 4bar just nu... eller ska man ta en runda till i helgen?
Pebben
1966 • Karlstad
#5
15 november 2012 - 09:34
Visst krävs det lite verktyg. Men de kostar inte en förmögenhet precis.

T.ex. Kostar det ca 100:- för ett Park Tool, BBT-5/FR-11 vevlager/kassettverktyg för Campagnolo. Och till den t.ex. en
Tacx, T4540 kedjepiska för ca 100:- värre behöver det inte vara.

Verktyg för 2-300 räcker gott och väl för min del och då kan man göra rent på ett helt annat vis än när kassetten sitter kvar på hjulet.

Dessa kan man b.la. Köpa här.
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/verktyg-2/komponentrelaterat-2/kassett-2/index.html
1973 • Gävle
#6
16 november 2012 - 15:13
Pebben; Har inte så stor erfarenhet av cykelmeck, men vill lära mig. Verkar ju enkelt att ta av kassetten, tittade på din länk, men hur ska jag veta vilket verktyg från Prk Tool som passar till min Kassett. Har shimano växlar, fanns ett par verktyg att välja på....
Pebben
1966 • Karlstad
#7
16 november 2012 - 20:44
Hej Jenny.

Ja den delen av cykelmeck är inte så himla svår. Nu kör jag inte med Shimano, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare än Campa.

Jag tror, rätta mig om jag har fel, att du bara behöver en Park Tool, FR-5C kassettavdragare (Shimano, Sram) eller en Park Tool, FR-5G kassettavdragare med styrstift för Shimano/Sram i stället för en Park Tool, BBT-5/FR-11 vevlager/kassettverktyg för Campagnolo, som jag har. Piskan kan du ha samma som jag länkade till skulle jag tro.

Det man ska ha koll på när man tar isär kassetten är "hur" den sitter ihop. Det kan finnas "brickor" mm som troligen bör sitta på rätt plats och håll. Har man bara koll på det är det inga problem, tycker jag.

Är du osäker så ringer du bara och frågar den på CC. De brukar allt kunna klura ut vad det är för prylar man ska ha.

Och här kan du säkert hitta lite matnyttiga om hur man fixar med sin cykel. Bra mektips helt enkelt.
http://www.sheldonbrown.com/

Lycka till.
_
0 • _
#8
16 november 2012 - 23:26
För Shimano finns det bra sprängskisser och instruktioner att ladda hem om man bara vet vad man har för modellnummer, t.ex 105-kassetten CS-5600: http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/CS/EV-CS-5600-2455C_v1_m56577569830608751.pdf
Man hittar översikten här: http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp
1973 • Gävle
#9
17 november 2012 - 06:28
Tack cykelvänner, nu har jag lite mer kött på benen innan det blir dags att rengöra "pärlan" ordentligt!!

// Jenny
1968 • Tolfta
#10
18 november 2012 - 13:33
Kedjepiska och mutter både för Shimano/sram och campa finns på Biltema, kostar en bråkdel. Tar väl 1 minut att plocka av kassetten från hjulet. Ner i avfettning (fotogen) gnussa runt lite och torka sedan av ordentligt med ett gammalt lakan (det gör jag) montera tillbaka kassetten.. njutning när man hojjar. Gör det väldigt ofta under säsong och ännu mer nu när det är skitigt ute.

//Fritz
Pebben
1966 • Karlstad
#11
18 november 2012 - 15:34
Biltema. Tja kanske inte där jag skulle köpa verktyg. Men visst det finns där också. Och visst är det billigare där.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/
1968 • Tolfta
#12
18 november 2012 - 18:09
Piskan och muttern fungerar alldeles utmärkt =)

//Fritz
Robert Frykstedt
1962 • Bålsta
#13
20 november 2013 - 13:39
Efter denna artikels servning av juvelen är det bara att sätta racern på trainern och fortsätta trampa... Tänk dock på att inte smörja kedjan för mycket, det kan skvätta på golv och väggar(tapet)!
Snart är det vår :-)))
1976 • Sollentuna
#14
20 november 2013 - 14:34
Hur ofta byter ni kedja?
Acke5
1959 • Göteborg
#15
20 november 2013 - 17:50
@ Fritz.

Verkar som det oftast rekommenderas diesel för den rengöringen. Själv, enligt Kajsa Varg, så har jag tagit det jag haver - lacknafta. Risken är väl att det kommer in i lager eller annat (lite väl avfettande liksom).

Skulle diesel kunna vara billigare/effektivare än fotogen, vad säger experterna?

1968 • Tolfta
#16
20 november 2013 - 22:36
Lacknafta bör du absolut inte använda, fotogen är bra om du plockar av delarna "badar" dem och efter du monterat dem, smörj in dem i någon olja, vax etc som du gillar.
Diesel är bra att rengöra med då det samtidigt smörjer till en viss del, diesel innehåller ju som sagt en viss del olja. Dock bör man innan man sticker ut på en runda ha på lite extra kedjeolja/vax .

Med vänlig hälsning
Fritz
Johan Larsson
1972 • Halmstad
#17
21 november 2013 - 10:19
Tändvätska är bra tycker jag. Tillbaka i en flaska och tänd sedan grillen med den;-)
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.