Frågor om sub8 och sub10

Mattias svarar på några frågor programmen

Frågor om sub8 och sub10

TräningI går släppte vi Mattias Recks dynamiska träningsprogram för Sub8 och sub10 på Vätternrundan. Som medlem på Cykla.se kan du prenumerera på programmen och se på din träningssida vad du bör träna vecka för vecka.

Sub8 på Vätternrundan är rätt fort. Tror du att det är många som kommer att hoppa på det?
För tio år sedan var sub8 ett svårslaget mål för en motionär, medan det idag är relativt många som klarar den "drömgränsen". 2011 körde 55 personer under 7 timmar, 362 kom under 8 timmar och hela 1603 klarade sub9.
Utan någon djupare analys ligger säkert svaret framförallt i den motionstrend som vuxit sig stark de senaste åren, i kombination med snabbare cyklar och de specifika snabbgruppernas egna starter. Dessa starttider skapar en mer gemensam bas för ett tydligt mål, vilket borgar för satsningar och samarbete. Dessutom får man ju under stora delar av vägen en friare körbana.
Det blir nu tredje året som dessa fartgrupper går av stapeln. Med tanke på folks drivkraft att köra fortare tror jag att ett sub8 program ligger bra i tiden, inte minst med tanke på hur många som körde mellan 8 och 10 timmar.

Vem kan hoppa på ett sub8 program?
Programmet kräver att du redan i början på mars har relativt stor vana av cykling. Har du inte det bör du åtminstone ha stor erfarenhet av cykling, i kombination med att du bedrivit någon annan konditionsidrott under vintern. Kanske har du precis genomfört Vasaloppet?!

Något mer om sub8?
Den absolut största skillnaden mellan sub8 och de andra programmen handlar om behovet av fartträning tillsammans med andra. Alla har nytta av lite gemensam gruppträning (peppa varandra, pressa sig mer, träna på att cykla tillsammans på ett säkert sätt) men för en sub8 satsning, är det ett måste för att kunna förbereda sig rätt. Det är ju trots allt lagtempo, ofta kring 40 km/h, i 8 timmar som krävs för att klara sub8.
Självklart finns det undantag. Vissa har lättare än andra och det är klart stor skillnad att vara gammal cyklist än om du inte har någon längre konditionsbakgrund. Men programmet är skapat för att visa vad som krävs om man behöver göra en rejäl satsning för att klara bedriften att vara med och bidra med farthållningen i en sub8 grupp.

Och sub10 då?
Även sub10 är en snabb tid för en motionär, det får man inte glömma. Många som tränar har säkert som ett litet mål att kunna hålla 30 km/h, fast då på sin en timmes runda hemmavid. Tänk dig då att du ska göra detta i 30 mil... så visst kräver sub10 betydande mängd cykelträning och satsning för att lyckas. Det kräver också ett välsmort samarbete. Men! har man sen förberett sig bra och har det där fina samarbetet, kan man istället förundras över hur lätt det faktiskt kan gå att köra Vättern med 30 i snitt :-) Många blir glatt överraskade över hur lätt det är att cykla fort på Vättern när man är laddad, formtoppad och ingår i en bra grupp.

Det är ganska många timmar cykel i programmen. Kan man byta ut något pass mot annan träning?
Inga problem. Så länge du får in både något längre och två högintensiv pass på cykel går det bra att byta ut något pass per Vecka.
Men sen gäller Generellt att ju närmare Vättern desto mer specifikt ska du träna, en bra princip att ha i bakhuvudet.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.