En Bianchi från italienska teamet Androni Giocattoli-C.I.P.I. Foto: Fritz

Min senaste teamhoj

ReportageGillar Bianchi. Mitt senaste fynd är en teamhoj från Italien. Har haft den i en vecka och är mer än nöjd med vad jag fick för pengarna. OK nu är ju inte väderleken så att jag har kört ute. Men bara att titta på den stillar mitt värsta abstinensbesvär.

Team: Androni Giocattoli-C.I.P.I.
Ram: Bianchi HoC Superleggera "Oltre" Team Edition
Hjul: Fulcrum 1
Däck: Kenda
Växelreglage: Sram Red (2011)
Framväxel: FSA
Bakväxel: Sram Red
Krans: Sram Red 11-26
Vevparti: FSA K-Force Light BB30 53/39
Bromsar: FSA K-Force Light
Styre: FSA K-Force Light
Styrmstam: FSA K-Force Light
Styrlinda: Bikeribbon
Flaskställ: Elite
Sadel: Fi´zi:k Antares


Hur får man tag i en teamhoj?

I mitt fall handlar det ju främst om kontakter har en väg in i det för mig allra heligaste - Androni Giocattoli-C.I.P.I. - som gjorde det lite lättare att få tag på den. Annars kan jag rekommendera alla som är intresserade av att köra en teamhoj att kolla på lagens hemsidor. Där säljs det ofta ut cyklar som tillhört laget om det är så att laget blivit helsponsrade av tillverkaren d.v.s. fått cyklarna. I annat fall skickas cyklarna tillbaka till tillverkaren mellan oktober-januari. Då är det bästa att maila eller ringa till tillverkaren och fråga hur man gör för att få köpa en teamhoj från det specifika laget. Jag vet att Team CykelCity säljer ut sina hojjar varje år för egentligen en struntsumma.


Vad kostar det?

Där skiljer det sig avsevärt, är det teamet som säljer så kan det vara dyrt, t.ex. Garmin sålde Bradley Wiggins temporam för några år sedan på Teamets hemsida, om jag inte minns fel så skulle de ha 40 000 kr bara för ramen, ok då var den lackad i färgerna för Union Jack och Wiggins namn stod på den. (Wiggins var tempomästare det året i UK). 2010 sålde Team Falminia ut sina Bianchis på hemsidan för 2000 euro kompletta. Modellen var Bianchi HoC Superleggera IASP vilket var ett fynd, jag är fortfarande lite grinig för att jag inte slog till på en sådan. Min teamhoj komplett kostade 3000 euro, ca 26700 kr vilket är mindre än en tredjedel jämför med nypriset (med Dura Ace, Oltre fanns inte med Sram Red 2011) som var 84500 kr.


Är teamhojen inte sliten och slut?

Så kan det säkert vara, men det enda jag hittat på min som visar att den har använts är ett litet slitagemärke på höger vevarm där en bokstav i "K-Force" nötts bort plus lite smårepor inne i flaskställen efter att flaskor tagits i och ur under ett antal mil. Bianchi gick igenom hojjen innan de skickade den, bromsklossarna är bytta och jag vet inte om de har bytt kedja också för den ser banne mig ny ut.


Är det värt att köpa en teamhoj?

ABSOLUT! Jag gillar ju att ha en cykel med lite historia bakom sig, och jag kommer vara grymt nöjd under året att glida omkring på en hoj som jag vet har rullat Giro d´Italia, Giro de Lombardia, Tour de Langkawi + många fler.


Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
0