Mixat och smakat med blandat resultat Foto: Leifilund

Smoothie

KostLättfixat. En smoothie mixar du på ett kick och du bestämmer själv hur god och hur hälsosam den ska bli. Utmärkt återhämtningdryck! Mellanmål! Eller bara för att unna sig något gott. Gott och nyttigt - en bra kombination! Fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter istället för bara en massa tomma kalorier.

Smoothie kan bäst översättas med "en len dryck" och är i jämförelse med juicer tjockare i konsistensen. Basen är oftast yoghurt och frukt eller bär som med hjälp av stavmixer eller mixer blandas ihop till en härlig dryck. Vill du ha en lösare variant kan du byta ut yoghurten mot mjölk – för dig som är intolerant eller allergisk funkar laktosfri mjölk eller sojamjölk bra. Du kan också välja att helt skippa mjölkprodukterna och köra grönsaks- eller fruktjuice som bas.


Låt fantasin flöda!

Bli vild och vågad och testa nya smaker! Om du är sugen på något sött kan du byta ut yoghurten mot glass och dessutom ha i massa annat gott som till exempel chokladsås, oboy eller jordnötssmör. Vill du köra på den hälsosamma linjen kan du göra en ren grönsakssmoothie med morotsjuice som bas och sen lägga i skivade tomater, gårdagens överblivna kokta rödbetor och krydda upp med lite hackade färska kryddor. Det blir nästan som en kall soppa!


Återhämta dig

Efter ett hårt träningspass behöver du fylla på med både snabba kolhydrater, protein samt vitaminer och mineraler. Utgå från naturell yoghurt eller mjölk i din smoothie, då får du i dig protein av bra kvalitet och även annat nyttigt. Mixa också i en banan för kolhydraternas skull. Har du kört extremt hårt kan du även hälla ner lite havregryn för att ytterligare öka kolhydratmängden. Och till sist, färgsprakande bär av valfri sort och lite honung på toppen. Är det ett hårt styrketräningspass du just avklarat och därför vill ha extra stor mängd protein, kan du med ha i en halvburk lättkesella alternativt proteinpulver.


Håll dig frisk

Många äter idag för lite frukt, grönsaker och bär. För att få i oss de fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen behöver ska vi varje dag få i oss cirka ½ kilo grönsaker, frukt och bär. Genom att blanda ihop en smoothie kan du på ett lätt och gott sätt öka intaget av nyttigheterna.


För hjärtats skull

Hjärtat tycker om de fleromättade omega-3 fetterna. Häll därför gärna i ett par matskedar krossade linfrön eller linfröolja i din smoothie.


Gör magen glad

Magen och tarmarna vill ha fibrer för att må bra. Förutom att ha i frukt och bär kan du med fördel strö i lite extra vete- eller kruskakli.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.