Energipaus del 2

Svettig på JobbetDå var det dags igen för en kortare energipaus. Men gör en kort paus verkligen någon effekt? Såklart den gör! Rörelse ökar cirkulationen, smörjer lederna och minskar stelheten. Dessutom tillför det energi till både kropp och sinne. Även pauser på 10 sekunder kan avsevärt minska belastningen på kroppen, som till exempel att ställa sig upp var trettionde till fyrtiofemte minut, och om du ändå ställer dig, varför inte passa på att lägga till två övningar för överkroppen?

 

Rörliga axlar

Du kan välja att stå eller sitta och det kan inte bli enklare. Rulla axlarna fem varv bakåt och sedan framåt. Kanske kan du känna hur axlarna mjuknar för varje varv.

 

Härlig hållning

Insjukna axlar och stela skulderblad är symptom som många drabbas av. Följande övning kan ge dig en ståtligare hållning och reducera smärta i den övre delen av ryggen.

 

Knäpp händerna bakom ryggen. Andas in och öppna upp bröstkorgen. Tänk att du breddar framsidan av kroppen samtidigt som du för armarna bakåt. Andas ut, sträck armarna framför kroppen och vänd handflatorna framåt. Runda genom ryggen och fäll in hakan. Hitta bak till dina skulderblad och dra isär dessa. Repetera sekvensen cirka fem gånger. Fokusera på att vara avslappnad i axlarna.

 

Tips! Kombinera gärna med tidigare övning för nacken.

 

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.