Foto: Wikimedia commons/Timo Newton

Få mer tid för träning med tejpvallning

Krönika/Experten

Längdskidåkning har en nackdel om man jämför med till exempel löpning och det är att det tar lite längre tid att komma igång på träningspasset. Om man ska ut och löpträna så är det i princip bara att snöra på sig löparskorna och ge sig iväg. Ska man åka längdskidor ska man packa med sig all utrustning och ta sig till spåren som förhoppningsvis inte är alltför långt bort. Väl där ska man se vad det är för temperatur och snöförhållanden och därefter valla med en lämplig valla för dagen. En procedur som kan ta allt från fem minuter till ungefär en halvtimme plus transporten.

Maximera tiden för träning

Många har på grund av osäkerheten kring vallning dragit sig för att träna längdskidor. Det är ju olyckligt då längdskidor är en fantastiskt bra träningsform. Som tur är har det sedan ett antal år sedan kommit en produkt som hjälper till att maximera tiden för träning. Det är tejpvallan som har fått stort genomslag bland åkare på alla nivåer. Tejpvallan är precis vad det låter, det är en tejp med valla på som man lägger på fästzonen, förenklat sett så tejpar man på den och sedan är det klart att åka. Tejpvallan fungerar i de flesta fören och är en kompromissvalla, det vill säga att det alltid finns andra vallor som är bättre, men att tejpvallan i 9 av 10 fall är tillräckligt bra att åka på. Med tejpvalla på dina skidor så kan du alltså direkt börja åka när du kommer fram till skidspåret, du slipper vallningsmomentet och sparar fem minuter till en halvtimme vid varje träningstillfälle.

Var noggrann med tejpvallningen så håller den hela säsongen

Om du är noggrann när du vallar med tejp så kommer den hålla i upp til 20 mil, vilket för många motsvarar en hel säsong. Jag själv brukar i början på säsongen fixa i ordning ett par skidor som jag först preparerar glidet på, sedan lägger jag på tejpvalla. Det är viktigt när man applicerar tejpen att man är noggrann, annars kommer den inte att hålla i 20 mil. Viktigt är att fästzonen är rengjord först, helst med separat rengöringspray just för tejpvalla. Sedan ska fästzonen ruggas med sandpapper. Skidan ska även vara rumstempererad när man lägger på tejpen, d v s du ska inte stå ute i kylan och göra det här, då är det svårt att få tejpen att fästa bra. När man lägger på tejpen ska man även försöka att undvika att få in luftbubblor under tejpen.

Tejpvallningens överkurs

Det finns faktiskt olika sorters tejpvallor. De flesta använder den röda ”originalet”, men det finns även andra sorter som nu har lite andra egenskaper. Men är man motionär, så är den röda tejpvallan som nu finns i flera olika märken ett mycket bra val. Om det kommer mycket nysnö så kan man få problem med tejpvalla. När man åkt ett par mil på sin tejpvalla så blir den mindre känslig för nysnö, men man kan även ta och täcka tejpvallan med ett riktigt tunt lager burkvalla om man ska ut och köra i nysnö. Man kan täcka den med en blå burk eller med en universal minus burkvalla och detta gör då att man klarar sig ganska bra även när man åker i nysnöförhållanden.

2 kommentarer till artikeln

Jan Evertsson
1941 • Gävle
#1
14 februari 2014 - 15:15
Tejp är inte så dumt. Klisterföre på kort Vasan för 2 år sedan och jag åkte på tejpade skidor. Kanonfäste och bra glid! Många vallade om, inte jag.
John
1965 • Stockholm
#2
17 februari 2014 - 15:52
Har testat och det höll bara 3 km.....testade igen och höll inte alls, riktigt kasst alternativ, har följt instruktionerna men ändå får man inget fäste o skiten lossnar bara.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.